CvK: Solidariteitskas 2026


Binnenkort zal er een brief of e-mail worden verzonden t.a.v. alle 18+ leden met een betaalverzoek voor de solidariteitskas 2026. Recent is landelijk bepaald dat het af te dragen bedrag is verhoogd met € 2,50. Daarom vragen wij om een bedrag van minimaal € 12,50 per 18+ lid. Indien u eerder een machtiging hebt afgegeven voor een automatische incasso dan wordt het bedrag van € 12,50 van uw rekening afgeschreven.

Van gemeenten voor gemeenten
De Solidariteitskas is ingesteld vanuit de gedachte dat gemeenten elkaar helpen en ondersteunen om levendig en krachtig in de wereld te staan. Niet alle kerkelijke gemeenten in Nederland hebben voldoende financiële middelen. Deze gemeenten kunnen een beroep doen op de Solidariteitskas van de Protestantse Kerk. Ook specifieke vormen zoals studentenpastoraat en dovenpastoraat worden gefinancierd uit de Solidariteitskas. We zijn er voor elkaar!
Kerken uit het hele land dragen een vast bedrag bij. Het deel van de hervormde gemeente Werkendam wordt afgedragen aan de Solidariteitskas. Het bedrag dat overblijft, is bestemd voor onze eigen gemeente.

We rekenen op uw solidariteit en bijdrage! Hartelijk dank daarvoor!


Het Woord aan De Werken en Merwede


Zaterdag 23 mei (2026) is er een nieuw boek verschenen over de geschiedenis van de Hervormde Gemeente van Werkendam.
Het boek beschrijft niet alleen de geschiedenis van de kerk en haar 43 predikanten, maar ook de omstandigheden in ons dorp en onze streek.
Er is aandacht voor de Reformatie, Spaanse en Franse bezetting, oorlogen, overstromingen, etc.

Naast veel tekst (ruim 400 pag.) zijn er ook ongeveer 400 afbeeldingen opgenomen in het boek.
De uitvoering van het boek is ongeveer A-4 formaat en met een harde kaft.
Al met al een heel aantrekkelijk boek en leuk cadeau!

Het boek is in eigen beheer door Chris Baggerman uitgegeven.
De opmaak is verzorgd door Boek Design uit Woudrichem, die bekend zijn door prachtige streekboeken.

Het is een beperkte oplage, bestellen kan via: c.baggerman@kliksafe.nl of tel: 06-19011002.
Het boek kost 40 euro bij afhalen en 45 euro bij verzenden.


Nacht voor Gebed vervolgde Christenen!


Doe mee aan de Nacht van Gebed voor vervolgde christenen!
Bid 5 op 6 juni mee in “De Bron”

Wereldwijd worden 388 miljoen christenen zwaar vervolgd en gediscrimineerd omdat ze geloven in de Heere Jezus. Zij vragen keer op keer om gebed. Om daaraan gehoor te geven houdt Open Doors de Nacht van Gebed voor de vervolgde kerk. In de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 juni bidden christenen in heel Nederland en Vlaanderen voor hun vervolgde broers en zussen.

Doe mee met de Nacht van Gebed in “De Bron” te Werkendam. De Nacht begint om 20.00 uur en duurt tot 2.00 uur. Tijdens de avond/nacht horen en zien we verhalen uit onder meer Noord-Korea, Afghanistan, Mexico en Iran. Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de Nacht mee te bidden. Schuif gerust aan!

De Nacht van Gebed voor vervolgde christenen begon in 1988, maar al eeuwenlang bidden er christenen in de nacht. Sommigen uit vrije wil, anderen omdat ze geen keuze hebben.

Een christen uit een inheemse stam in Colombia vertelt: “We moeten elkaar in het geheim ontmoeten en lopen ’s nachts in absolute stilte naar een afgelegen plek. Daar kunnen we God aanbidden, zonder te zingen, zonder geluid.”

De Heere Jezus koos er regelmatig zelf voor om ’s nachts te bidden. Dit gaf Hem de rust om met onverdeelde aandacht in gesprek te gaan met Zijn hemelse Vader. Volg jij Zijn voorbeeld hierin ook?

Neem voor vragen contact op met: Piet Top tel 06-12960397 of kijk op opendoors.nl/nacht


Boekpresentatie over onze kerk


Het is bijna zover dat het boek over de geschiedenis van onze kerk gereed is.  De presentatie ervan en uitreiking van de eerste exemplaren is D.V. zaterdag 23 mei a.s.
Dit zal plaatsvinden in De Bron, aanvang 14.00 uur.
Chris Baggerman zal iets vertellen over de totstandkoming van het boek. Na de onthulling en uitreiking van het eerste exemplaar, is het ook beschikbaar voor degenen die het besteld hebben.
De bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk en er is koffie en thee. Heeft u het boek nog niet besteld, doe het dan alsnog of kom op 23 mei een exemplaar kopen. Het boek kost 40 euro.

Chris Baggerman, c.baggerman@kliksafe.nl


CvK: Abonnement Kerkklanken 2026


Binnenkort kunnen de gemeenteleden die gebruik maken van het abonnement Kerkklanken 2026 het betaalverzoek verwachten, door middel van een brief die u krijgt of via de e-mail. We waarderen het zeer als het abonnementsgeld spoedig door u wordt voldaan. De automatische incasso’s zullen eind van de maand mei worden geïnd.

PS: In de maand juni zal de jaarlijkse bijdrage solidariteitskas worden gevraagd.


Aangenomen beroep Zwartsluis

Zoals u bekend is heeft de Gereformeerde Kerk in Zwartsluis een beroep uitgebracht op onze huidige predikant, Ds. Guido van der Neut.

Na een periode van bezinning en gebed heeft hij van de Heere vernomen dat hij dit beroep aan moet nemen. Zojuist heeft hij dit aan de kerkenraad van de gemeente aldaar kenbaar gemaakt.

Wij vinden het heel erg jammer dat Guido zijn geliefde gemeente gaat verlaten, maar begrijpen dat hij de roepstem van God heeft verstaan.

Guido is nog niet weg maar wij wensen hem sterkte en kracht van de Heere toe om met dit besluit verder te gaan.

Nadere mededelingen volgen later.


CvK: ‘de Rentmeester’ nr. 6

Om dit artikel te bekijken moet u ingelogd zijn


CvK: Veiligheid voorop!


Aan kerkelijke gemeenten worden steeds meer eisen gesteld op het gebied van veiligheid.
Niet altijd het leukste onderwerp, maar wel belangrijk om geregeld te hebben.
Daarom is het goed om te weten dat we ons EHBO-protocol hebben herzien.
We willen u vragen deze door te lezen zodat u de procedure kent als er zich een calamiteit voordoet.
Veiligheid, een gezamenlijke verantwoordelijkheid!


De lege dorpskerk is een aanklacht…


De lege dorpskerk is een aanklacht tegen plaatselijke christenen

Er is een overvloed aan negatief nieuws. Het lijkt wel of we alleen daar nog maar in geïnteresseerd zijn. Creëert de vraag het aanbod of het aanbod de vraag…? Op kerkelijk gebied is het al het weinig anders. De ingrediënten voor doemdenken liggen in kerk en wereld voor het oprapen. Ze werken verlammend. 

Een christen moet vooral wegblijven van die verstikkende mist van mismoedigheid. Daarom eerst wat mij de afgelopen tijd vrolijk stemde. Het Reformatorisch Dagblad schreef over christenen die in eeuwenoude leegstaande Friese kerken samenkomen en daar bidden om een opwekking, om een geestelijk reveil. Elke kerk die overtollig raakt en onttrokken wordt aan de eredienst, is er één te veel. Ik bedoel: gebouwen waar eeuwen achtereen de gemeente samenkwam. Soms al vanaf de middeleeuwen. Plaatsen waar de Bijbel geopend werd, waar de God van hemel en aarde werd aangeroepen, waar Zijn Naam werd bezongen, kinderen werden gedoopt, bruidsparen een zegen vroegen over hun verbond, het heilig avondmaal werd gevierd en de doden werden uitgedragen. Eenzaam en verlaten staan veel van deze gebouwen in het landschap. Het enige wat ze nog kunnen doen is met hun spits hemelwaarts wijzen, als roepen ze iedere voorbijganger toe te bedenken en te zoeken de dingen die boven zijn, waar Christus is… God zegene dit Friese initiatief.

Een tweede krantenbericht stemde me niet minder vrolijk. De Kamper Bovenkerk wordt weer gebruikt voor de eredienst, zij het slechts enkele keren per jaar, maar niettemin! De Hervormde Gemeente kwam te ruim in haar jas te zitten en vertrok na vierhonderd jaar uit dit beeldbepalende monument waarvan de geschiedenis teruggaat tot in de twaalfde eeuw. De Kamper Gereformeerde Gemeente (GerGem) vond er maandenlang onderdak tijdens de verbouwing van hun eigen onderkomen. Dat beviel zo goed dat besloten werd in de toekomst enkele keren per jaar de eredienst te houden in de Bovenkerk.

Er zijn in Kampen kerken te kust en te keur. Er werd in het niet zo grijze verleden wel eens spottend gesproken van “Gods snoepwinkel”. Laten de kerken die voortgekomen zijn uit de Afscheiding het voorbeeld van GerGem in Kampen volgen. Als de nazaten van de Doleantiekerken dat ook doen, wordt “de Sint Nicolaas” misschien weer iedere zondag gebruikt voor het doel waarvoor hij ooit verrees. Het zou kunnen leiden tot meer herkenning en erkenning van elkaar over kerkmuren en oude scheidslijnen heen. Zoiets gebeurt al in de Friese Wouden, waar hervormden, hersteld hervormden en christelijke gereformeerden elkaar weten te vinden.

Onlangs zei iemand tegen me: christenen vormen het enige leger dat continu op zichzelf schiet.

De Afscheiding en de Doleantie van de negentiende eeuw brachten niet wat ervan verwacht werd. Men scheurde verder door, op gevaar af te gaan leven bij deelwaarheden. De drie formulieren van enigheid, dezelfde belijdenis ten spijt. Te gemakkelijk scheidden de wegen. Een christendom dat tot op het bot verdeeld is, hapt gemakkelijker weg voor de duivel dan een sterk bolwerk van hoop, geloof en liefde. Onlangs zei iemand tegen me: christenen vormen het enige leger dat continu op zichzelf schiet.

“Buiten de Kerk geen zaligheid. Extra ecclesiam nulla salus”, sprak ooit bisschop Cyprianus van Carthago (derde eeuw na Chr.). Wie zichzelf de meest zuivere openbaring van Christus’ Kerk vindt, past deze uitspraak toe op zijn denominatie en hanteert een exclusief kerk- en waarheidsbegrip met eigen cultuur, stijl en gewoonten als de enige ware. Kerkisme in optima forma. Scheiding en bestrijding. Trouwens, het vuur van de eerste generatie, brandt nooit meer zo hevig in de tweede en de derde generatie moet uitgelegd worden waarom wij zijn die we zijn.

Nog wat. Wie pretendeert de Kerk der Reformatie in ons land voort te zetten, moet tenminste terugkeren naar de oude Dordtse Kerkorde. Toen die in 1816 in de Gereformeerde Kerken werd ingewisseld voor de Reglementenbundel was dat een breuk met het verleden. Is het gezocht te stellen dat de Vaderlandse Kerk uiteengevallen is in allerlei brokstukken…?

Woelige vernieuwingen die vooral vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw over Kerk en Theologie rolden, zorgden voor verwarring en verstarring. De christenheid versplinterde nog verder, daarnaast dropen velen af, moedeloos of in de greep van secularisatie. Ze hadden geen boodschap meer aan de boodschap. Niet verwonderlijk, want wat was die boodschap nog…? Een horizontaal activisme.

De lege dorpskerk is een aanklacht tegen plaatselijke christenen

Intussen ontstond buiten de gevestigde kerken een bonte lappendeken aan geloofsgemeenschappen. Evangelisch. Charismatisch. Voor elk wat wils. “Gods snoepwinkel”, zeiden buitenstaanders van Kampen. Verwondert het dan nog dat eeuwenoude dorpskerken overbodig raakten? Niet omdat er op het dorp geen christenen zijn, maar omdat ze alle kanten opvliegen en -springen. Daar zit ook een missionaire kant aan. Wat is er te zien van de gemeenschap der heiligen? Van het “zie hoe lief zij elkaar hebben?” Ieder sprokkelt zijn eigen geestelijke behoeften bij elkaar op de “reli-markt”. Aan reli-shoppers en reli-grazers geen gebrek. Het gras bij de buren is altijd groener. Ondertussen is de lege dorpskerk een aanklacht tegen plaatselijke christenen. Hebben ze wel hard genoeg tot God geroepen? Op Hem gewacht…?

De decennia die achter ons liggen zijn getekend door kerkverlating. Grote groepen kerkleden hielden het voor gezien. Moe van alle vernieuwingsdrift, van lege preken en theologisch geneuzel. Geërgerd door dominees die bruusk en provocerend schopten tegen wat al dan niet heilig was. “Lege preken, lege banken.” Wie kan van Jezus Christus getuigen als Zaligmaker van zondaren, als de enige onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden, zolang je niet zelf overtuigd bent van het heil dat alleen in Hem te verkrijgen is?

De kansen voor het christendom lijken te keren. Voorzichtigheid is geboden. Gebed nog meer.

Nestvervuilers kregen al snel ruim baan in de media en deden hun beklag. Hun boeken werden gretig gelezen. Daarna kwam er een generatie die van toeten noch blazen wist. Velen bleven over met een gat in hun bestaan. “Onrustig is het hart totdat het rust vindt in God”, wist Augustinus uit eigen ondervinding.

Onderzoekers constateerden onlangs onder jongeren hernieuwde belangstelling voor religie. Na alle vage esoterische hypes, lijken de kansen voor het christendom te keren. Voorzichtigheid is geboden. Gebed nog meer.

Let op de kleine dingen. Misschien een wolkje als “eens mans hand”. Voeg daarbij de mensen die zich geroepen weten zending te bedrijven, niet ver weg, maar in eigen land. Ze maken er hun dagwerk van om te gaan in de heggen en de steggen, om te redden die “ten dode wankelen”. Moet niet ieder christenmens een leesbare brief van Zijn Meester zijn…? Zout en licht…? Niet omdat het moet, maar omdat we niet anders kunnen vanwege een vuur dat de Geest ontstoken heeft. Pinkstervuur. En de Geest kan wel eens in andere wegen leiden dan in onze geijkte en vertrouwde paadjes.

Bid alleen en samen om een nieuw reveil. Bid dat God zoekende jongeren en verstokte ouderen in het hart grijpt. Bid om zelf een helder licht te mogen zijn, een leidsman voor blinden en dolenden, opdat ze niet voor altijd verdolen.

Ds. J. Belder is emeritus-predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).


CvK: Veilige Kerk en VOG’s


Binnen de PKN is veel aandacht voor het creëren van een Veilige Gemeente. Een onderdeel van een Veilige Gemeente zijn de vertrouwenspersonen die wij al enige jaren geleden hebben mogen aanstellen. Zij zijn onafhankelijk en uw aanspreekpunt voor vragen, vermoedens of meldingen. Zij bieden ondersteuning en kunnen proactief handelen bij vermoedens van bijvoorbeeld misbruik. Zij zijn hiervoor opgeleid en beschikken over protocollen vanuit de PKN waarin wordt voorgeschreven hoe te handelen.
Bij een veilige omgeving horen ook ‘Verklaringen Omtrent het Gedrag’ (VOG) die per 1 juli jl verplicht is voor bepaalde vrijwilligers namelijk;

  – Alle ambtsdragers
  – Iedereen die namens de gemeente pastorale taken uitvoert
  – Vrijwilligers die (bege)leiding geven aan of herhaaldelijk alleen
     zijn met minderjarige of kwetsbare personen
  – Vertrouwenspersonen

Er is een lijst opgesteld met welke vrijwilligers dit zijn en we gaan voor al die 140! vrijwilligers een VOG aanvragen. Dat moet helaas stuk voor stuk. Een intensieve klus dus waarvan iedereen die het betreft ook vooraf nog een mail met toelichting ontvangt op het ons bekende emailadres.

Heeft u nu al vragen? Schroom niet en stuur een mail naar secretariaat@hervormdwerkendam.nl.

College van Kerkrentmeesters